For sygeplejersker, social og sundhedsassistenter, lægesekretærer og ambulanceassistenter

Vision for prægraduat uddannelse i afdelingen

Det er vores vision, at Kirurgisk afdeling altid vil være eftertragtet som uddannelsesafdeling og kendt for såvel det excellente faglige, som det sociale læringsmiljø.

Kirurgisk Afdeling er præget af en stor lyst og vilje til at påtage sig uddannelsesopgaven, hvilket afspejles i ledelsesstøttet fokus på udvikling inden for uddannelsesområdet. Samtlige afsnit har uddannede praktikvejledere samt kliniske vejledere i varierende antal. Afdelingens AKU’er og KKU er uddannet på Diplom- eller Masterniveau. 

Som uddannelsessøgende i Kirurgisk afdeling har du mulighed for at fordybe dig i enkelte færdigheder og der er mulighed for mere overordnet at følge en patients flow gennem afdelingens afsnit og samarbejdende afdelinger, samt på tværs af sekundær og primær sundhedssektor.

Du vil som uddannelsessøgende bliver socialiseret ind i faget gennem medinddragelse af en højt kvalificeret professionel og kompetent personalegruppen, der vægter såvel det mono som det tværfaglige samarbejde. Du bliver del af en afdeling hvor patientsikkerhed, uddannelse, udvikling og forskning er en del af hverdagen og hvor det gode arbejdsmiljø er et bærende element.

Målsætning

Det er vores vision, at Kirurgisk afdeling altid vil være eftertragtet som uddannelsesafdeling og kendt for såvel det excellente faglige, som det sociale læringsmiljø.

Det er afdelingens målsætning at tilbyde dig en uddannelse og et uddannelsesmiljø, der giver dig mulighed for at:

  • føle dig som en integreret del af afdelingen og tryg i afdelingen
  • opnå et fagligt kompetenceniveau, der som minimum svare til målene for uddannelsesperioden
  • blive beskæftiget i valg af uddannelse og opnå en professionsidentitet
  • blive passende udfordret og forblive fagligt nysgerrig
  • føle du bidrager til udvikling af afdelingen
  • se dig selv, som ansat i Kirurgisk afdeling efter endt uddannelse
  • opleve at uddannelsen i afdelingen har skærpet din lyst til mere uddannelse

Vi tilbyder et strukturerede forløb med faste vejledere.

Som uddannelsessøgende i Kirurgisk Afdeling er der mulighed for:

  • at deltage i et planlagt undervisningsprogram på tværs af afsnittene
  • at reflektere i grupper samt individuelt
  • at følge patientforløb, ex. patienter til operation, undersøgelser mm.
  • at arbejde med fokus på præhabilitering/rehabilitering
  • at undre sig højt og stille mange spørgsmål
  • at individuel læringsstil vil blive tilgodeset i planlægningen af den kliniske periode i det omfang det er muligt
  • at blive udfordret
  • at blive socialiseret ind i professionen
  • at blive grebet, når det er svært

Der er planlagt

  • Fælles introduktion med undervisning
  • Lokalt tilpasset undervisning i afsnit
  • Undervisning af de studerende på tværs af afsnit i afdelingen herunder tillempet peer learning
  • Tværfaglig simulation for 6. semester studerende
  • Refleksion med anvendelse af KNOB modellen
  • Bedside undervisning

Kirurgisk Afdeling er præget af en stor lyst og vilje til at påtage sig uddannelsesopgaven, hvilket afspejles i ledelsesstøttet fokus på udvikling inden for uddannelsesområdet. Samtlige sengeafsnit har uddannede praktikvejledere samt kliniske vejledere i varierende antal. Afdelingens AKU’er og KKU er uddannet på Diplom- eller Masterniveau. 

Det er Kirurgisk Afdelings forventning at de uddannelsessøgende:

  • Forbereder sig på det kliniske forløb, gennem en repetition af fordøjelsessystemets anatomi og fysiologi, inden de opstarter deres kliniske forløb
  • Er nysgerrige
  • Er aktive i forhold til at opsøge og erhverve ny viden samt færdigheder
  • Siger til og fra

Vi forventer at du er engageret, tager ansvar og er bevidst om egne kompetencer. Det forventes at de studerende arbejder med Portfolio eller log bog. Aktivitetskortene ses som en del af Portfolio og anvendes som et strukturerende redskab for elever og studerende.

Læringsmuligheder

I afdelingen vil du aktuelt kunne møde følgende læringsmetoder og rammer:

Uddannelsesforløb sygeplejestuderende

Kirurgisk Afdeling uddanner sygeplejestuderende på 1.,2.,6., og 7.semester. Fra medio 2021 vil afdelingen også uddanne sygeplejestuderende på 3. og 5. semester.

Vi modtager ca. seks sygeplejestuderende pr. semester pr. hold, så der er rig mulighed for forskellige uddannelsesaktiviteter og sparring med medstuderende.

Derudover vil vi meget gerne tiltrække bachelorforløb til afdelingen. Afdelingen har faglig kapacitet til at tilbyde projektsparring i det omfang det ønskes og det er muligt at indsamle empiri i afdelingen. Læs mere om Bachelorprojekter i Kirurgisk afdeling (link til skriv om bachelorprojekter)

Vi modtager udenlandske sygeplejestuderende i formelle udvekslingsforløb.

Vores forskningsenhed er ved at afklare hvordan man som sygeplejestuderende kan deltage i udvalgte elementer i den sygeplejeforskning der pågår i afdelingen

Uddannelsesforløb social og sundhedsassistent elever

Kirurgisk Afdeling uddanner social og sundhedsassistentelever i 3. praktik. Som social og sundhedsassistentelev vil du blive uddannet i et af afdelingens tre sengeafsnit, A1, A2 eller A3.

Hvert afsnit modtager 2 elever pr. hold så der er rig mulighed for udveksling af erfaringer og sparring med de øvrige elever.

Nøglemedarbejdere inden for det prægraduate uddannelsesområde

I afdelingen vil du møde to klinisk koordinerende undervisere, der i samarbejde med afdelingsledelsen har det overordnede pædagogiske og didaktiske ansvar for det prægraduate uddannelsesområde. I samtlige af afdelingens afsnit er der ansat kliniske vejledere til at varetage den daglige kliniske vejledning af de uddannelsessøgende. Det sker i tæt samarbejde med de kliniske koordinerende undervisere, som begge indgår aktivt i de uddannelsessøgendes forløb.  Derudover kendetegner det afdelingen at hele personalegruppen meget gerne vil deltage i at uddanne.  

Klinisk koordinerende undervisere (KKU)

Camilla Andersen caman@regionsjaelland.dk MKS, KKU
Pia scheuer pias@regionsjaelland.dk MVO,KKU

Du er meget velkommen til at skrive til os såfremt du har spørgsmål vedrørende uddannelse. 

Bachelorprojekt i Kirurgisk afdeling - Vi hjælper SÅ gerne

  • Du / I skal præsentere et udkast til projektbeskrivelsen inden opstart af projektet
  • Du/I skal præsentere det afsluttede projekt inden eksamen, herunder fund, konklusion og perspektivering. Præsentationen skal ske til en lille gruppe af personale (3-4)             
  • Formål: eksamenstræning og vidensformidling til afdelingen
  • Sygeplejedokumentation hos patienten?
  • Ulemper – fordele – evt. en litteraturgennemgang
  • Patientens holdning?
  • Personalets holdning?
  • Hvordan bruges auditresultater til forbedring, hvordan oplever personalet auditresultater: kontrol eller vigtig faglig viden?

  • Hvordan informerer vi den kirurgisk patienten præoperativt og forstår patienten informationen
  • Bliver patienten” overloaded”med information?
  • Hvilke informationer efterspørger patienter?
  • Læser patienterne alle vores informationer?
  • Hvor søger patienter informationer inden operation? (F.eks. På nettet Google, netdoktor og sundhed.dk eller andre kilder som erfaring fra familie venner)
  • Observation af respiration, sker den på baggrund af evidensbaseret viden?
  • Er en begrænset besøgsadgang svarende til den der er fastlagt af hensyn til covid –smittespredning en hjælp for patienten?

  • Den kirurgiske patients behov for søvn i forhold til det kirurgisk stressrespons?
  • Er der en diskrepans mellem nattevagtens vurdering og dokumentation af patientens
  • Søvn og den patientoplevede vurdering af søvn i samme periode? (Hvilken vurdering tillægger vi mest værdi og hvad betyder det?)
  • Daglig CAM scoring – vil det kunne identificere patienter på vej i stille delir?
  • Sygeplejerskens didaktiske overvejelser i forhold oplæringsstrategi og anvendelse af pædagogiske metoder under individuel stomioplæring?

  • Hvilken en information har patienter med ny- anlagt stomi egentlig behov for inden de udskrives ud fra patientens synsvikle, ud fra pårørendes synsvinkel og ud fra den sygeplejefaglige synsvinkel / vidensgrundlag? (Evt. Et litteraturstudie kombineret med et fokusgruppeinterview

  • Sygeplejens kerneopgaver – hvad er det set ud fra en sygeplejefaglig vinkel (de ansatte sygeplejersker og måske SSA)?

  • Hvordan fortolker/ forstå personalet begrebet personinddragelse/patientinddragelse? (Er der en fælles forståelse i personalegruppen?)

  • Hvordan fortolker/ forstå patienten begrebet personinddragelse/patientinddragelse? (Er der en fælles forståelse mellem patient og personale?)

  • Hvordan oplever patienten at være inddraget i klinisk beslutningstagen?

  • Hvad ønsker patienter at være inddraget I?

  • Ønsker patienter retten til at kunne fravælge inddragelse, og kan patienten det?

  • Hvordan oplever den kirurgisk patient den postoperative smertebehandling?
  • Hvilke forventninger af patienterne til de postoperative smerter?
  • Hvordan er patientens oplevelse af kontrol over smerter og smertebehandling?
  • Risiko for UTH, hvordan forholder sygeplejersker sig til denne risiko?
  • Hvilken copingstrategi anvender sygeplejersker for at kunne agere i et fag med risiko for at begå UTH?
  • Et tabu for sygeplejersker i en Kirurgisk afdeling?
  • En patientoplevet overset problemstilling?
  • Sygepleje til unge patienter med kroniske lidelser (f.eks. IBD patienter). En særlig udfordring for den unge nyuddannede sygeplejerske?
  • Er den patientoplevede motivationsfaktor et overset element til at drive rehabilitering?
  • Hvordan forholder personalet sig til den enkelte patients motivationsfaktor?
  • Definition af stuegang – hvilken funktion har stuegang? (Litteratur)
  • Hvilke forventninger har patient, pårørende sygeplejerske og læger til stuegang? (Interviews)
  • Hvordan opleves stuegang af patient, pårørende, sygeplejerske og læge? 
  • Gastric bypass – og hvad så?
  • At være pårørende til en patient der skal gennem en gastric bypass eller gastric sleeve

Kontakt os

For yderligere information eller en drøftelse om bachelorprojekt i afdelingen, er du /I meget velkommen til at kontakte:

Uddannelsesforløb lægeekretærelever

Kirurgisk afdeling uddanner lægesekretærelever i 1.- og 2. praktik år.

Vi modtager 4-6 lægesekretærelever årligt i perioder på 16 uger, hvor den teoretiske uddannelse foregår på Roskilde Handelsskole i 4 perioder á 4-5 uger.

Som lægesekretærelev på SUH vil læringsmetoden være mesterlære, hvilket er den gennemgående læringsmetode på hospitalet. Du vil blive introduceret til et eller flere af vores afsnit, hvor du vil blive tilknyttet en uddannelsesansvarlig lægesekretær som mentor, som vil vejlede dig og sikre, at du i dit uddannelsesforløb, opnår de nødvendige færdigheder indenfor faget. Gennem dit uddannelsesforløb, vil du blive guidet igennem de administrative arbejdsopgaver, som lægesekretæren har i sin hverdag, hvor især koordinering af patienternes behandlingsforløb og korrekt registrering af patienternes data, er i højsæde.

I løbet af dit ophold i Kirurgisk afdeling, vil der være 3 evalueringer sammen med den ledende lægesekretær samt den elevansvarlige. Der vil være mulighed for indsamling af empiri og sparring med den uddannelsesansvarlige lægesekretær til brug i fagopgaven.

Efter endt lægesekretæruddannelse, vil efteruddannelse, fx en Sundhedskommunom- eller It-relevant uddannelse være muligt.

Uddannelsesansvarlig for lægesekretærelever er den ledende lægesekretær –Lene Volt.

Har I spørgsmål vedr. uddannelsen er I velkomne til at kontakte Lene pr. mail lenv@regionsjalland.dk

Ambulanceassistentelever

Kirurgisk Afdeling tilbyder hospitalspraktik til dig som er ambulanceassistentelev. Som elev vil du blive uddannet i vores afsnit A2, som er det afsnit der modtager de akutte patienter. Her vil der være rig mulighed for at opøve praktiske færdigheder og kliniske observationer. Du kan følge en patient fra akut indlæggelse, gennem et akut operationsforløb til udskrivelsen.

Scroll til toppen