Anerkendelse

Anerkendelse

Gennem de sidste år har en del patienter og patientforeninger peget på os og vores personale som nogle, der fortjener en særlig ros og påskyndelse.
Dette drejer sig om: og anerkendelse

  • Patienternes pris 2017 og 2019
  • Stomipris
  • Nordstjernen

Patienternes pris

Patienternes Pris giver patienter og pårørende mulighed for at udtrykke deres tilfredshed med behandlingen samt lære af patienterne
Kirurgisk sengeafsnit A77, som blandt andet giver sig tid til at lytte, sikrer dialog med både patient og pårørende og trods et kompliceret forløb altid har opmuntrende ord og indgiver håb for fremtiden.

Patienternes Pris går til Kirurgisk sengeafsnit A3 - 2017

Alle ydede en uovertruffen behandling

Patienten bag indstillingen beskrev i sin indstilling sit forløb og hvorfor hun mente, at A77 skulle have prisen i år. Blandt andet fremhævede hun:

’Blev overflyttet fra intensiv Køge i oktober 2016 og oplevede, at alle ydede en uovertruffen, professionel og yderst kompetent behandling. Blev mødt med empati og forståelse, og man gav sig tid til at lytte til min komplicerede sygehistorie. Både jeg og mine pårørende var i ligeværdig dialog med læger og sygeplejersker, og på trods af at jeg var en kompliceret patient, var der altid opmuntrende ord, og jeg blev indgivet håb for fremtiden. Kæmpe anerkendelse til det kirurgiske team fordi det lykkedes dem at re-operere mig. Jeg har været alvorlig syg, men opholdet på A77 har hjulpet mig igennem. Hvis nogen fortjener patienternes pris er det A77, som gjorde hele forskellen i et forløb, der startede rigtig skidt, men endte positivt og har givet mig oplevelsen af en afdeling, hvor “patienten virkelig er alt”.

Specialeansvarlig overlæge Michael Seiersen modtog prisen på vegne af afdelingen på Patienttopmødet torsdag eftermiddag. Med prisen følger et diplom og en check på 25.000 kr. til afdelingen, som kan bruges til teambuilding og læring for alle personalegrupper i afdelingen.

Patienternes Pris til Endoskopien i Køge - 2019

De gør det ubehagelige overkommeligt

– Når denne fornemme pris går til medarbejderne på Endoskopiafsnittet på Kirurgisk Afdeling i Køge, er det fordi, det er tydeligt, at den professionelle faglighed går hånd i hånd med væremåden, så både patienter, pårørende og kolleger oplever tryghed, tillid og nærvær. De er i stand til at gøre det ubehagelige overkommeligt.
Jonna Kielstrøm læste nogle af patienternes begrundelser højt fra indstillingerne:

  • De er professionelle og imødekommende
  • Fagligt, dygtigt, behageligt personale, empatiske, smilende, omsorgsfulde
  • Læge og sygeplejersker lytter til patientens ønsker og giver støtte
  • Har en pædagogisk måde at guide på
  • Højt informationsniveau
  • God betryggende behandling i behagelig atmosfære
  • Meget lydhøre

Og det kunne lyde som om, patienterne gerne ville komme igen, når de skriver:

  • Helt igennem god oplevelse på trods af nervøsitet
  • God service
  • God humoristisk sans
  • Glad for oplevelsen med personalet
  • Superfin oplevelse
  • 25.000 til forbedringer for patienterne

En del af personalet fra Endoskopiafsnittet modtog prisen på scenen som, udover æren, er på 25.000 kr. Pengene skal bruges til initiativer, der gør afdelingen endnu bedre.

– Det er helt fantastisk og et kæmpe skulderklap. I fortjener så meget at få den her pris i dag, sagde afdelingssygeplejerske Majken Strandskov Winther til medarbejderne på scenen.

Endoskopiafsnittet bliver hyldet for de fagligt dygtige og omsorgsfulde medarbejdere – og så for at gøre nogle ubehagelige undersøgelser af tarmsystemet overkommelige og ligefrem ”hyggelige”.

Stomisygeplejerske Marie Pilebo får Colitis-Crohn Foreningens Patientpris for sin støtte og omsorgsfulde væremåde, der har været afgørende for, at Tine Erecius er kommet godt igennem et svært sygdomsforløb.

Stomi-pris (Colit/Crohn) 2019

– Det har jeg aldrig prøvet før. Nu bliver jeg helt rørt, sagde Marie Pilebo, da alle hendes kolleger fra sengeafsnit A1, Kirurgisk Afdeling, var samlet for at se hende få overrakt prisen med blomster og en kurv med lækkerier af Tine Erecius, der havde indstillet hende.

Tine Erecius fik i 2016 fjernet tyktarmen og fik derfor en midlertidig stomi. Et svært forløb med mange følelser. Og Tine Erecius var tydeligt rørt, da hun overrakte prisen:

 – Du er den mest fantastiske person, jeg har mødt i det danske sundhedsvæsen, og jeg har altså været diagnosticeret, siden jeg var 17 år.

I sin indstilling lagde hun vægt på, at Marie udviste et stort overblik gennem sygdomsforløbet og altid mødte hende der, hvor hun var. Hun var klar til at hjælpe, komme med løsningsforslag på udfordringer og bare lytte og tale om det, der var svært.

Hyldest til en velfungerende afdeling

Ifølge landsformanden for Colitis-Crohn Foreningen, Charlotte Nielsen, så er prisen også en anerkendelse og en hyldest til en velfungerende afdeling:

 – For patienterne kan mærke det, hvis stemningen ikke er god. Og fordi de i udgangspunktet ikke ønsker at være på afdelingen, og er kronisk syge, så er det fantastisk, når det faktisk bliver en god oplevelse. Vi giver prisen til et menneske, der har gjort sygdomsforløbet bedre, men det er også en anerkendelse til afdelingen, sagde hun.

Ledende oversygeplejerske Ole Toftdahl Sørensen fortalte, at sådan en pris betyder alverden for afdelingen.

Nordstjernen

Nordstjernen er en pris, som skal tilkendegive, at hospitalet værdsætter og fremmer udviklings- og forskningsarbejde, der har betydning for patientforløbet.

Pia Scheuer fra Kirurgisk afdeling modtog prisen i 2018 med nedenstående begrundelse:

Nordstjernen er den klareste på himlen, og er kendetegnet ved ikke at bevæge sig i cirkler (som andre klare stjerner). Derfor bruges Nordstjernen til at navigere efter, ligesom den kan bruges til korrektion af misvisende kompas. Men den stjerne vi ser med det blotte øje er faktisk 3 stjerner, der roterer om hinanden, hvor Nordstjernen er den mest lysende.
Sådan er det præcis også med Pia Scheuer.

Pia er en ledestjerne for sygeplejen i Kirurgisk Afdeling. Hun fremstår beskeden og sætter hellere andre på forreste række. Men hun er ledestjernen igennem sit engagement, sin vilje til forbedring og udvikling, kreativitet og evne for at etablere sammenhæng og samarbejde. Pia bevæger sig heller ikke i cirkler. Hun er ikke bange for at hoppe ud på ukendt grund, gå nye veje eller afprøve ukendte metoder, når blot hun kan se, at det giver mening for sygeplejen, personalet og patienterne.
Nordstjernens lys er egentlig styrken af 3 stjerner. Pia har også 3 grundsten: Uddannelse, Udvikling og Klinisk praksis. Hun fletter dem sammen, lader dem påvirke hinanden og dermed forstærkes resultaterne.

Uddannelse:
Pia er initiativtager til og underviser på specialerettet efteruddannelse for Region Sjællands kirurgiske sygeplejersker. Uddannelsen er efterspurgt, og der er indlagt en udviklingsopgave i uddannelsen. Uddannelsen løfter kompetenceniveauet for kirurgiske sygeplejersker og starter udviklingsprojekter i afdelingen.

 Pia var frontløber ved etablering af kursus i basal kirurgi for nyansatte kirurgiske spl.er på SUH og Holbæk.

 Under implementering af SP var Pia hurtigt til at se behovet for lokale Action cards og fik i en lind strøm udarbejdet dem (i samarbejde med kirurgiske afdelinger i Region Hovedstaden).
Pia er tovholder for kompetenceudvikling af sygeplejerskerne i Kirurgisk Afdeling, og hun har udarbejdet og implementeret kompetencekort.

 Da Kirurgisk Afdeling fik tildelt behandlingsansvaret for akutte kirurgiske patienter fra Nykøbing Falster Sygehus, var Pia hurtig til at tage kontakt til sygeplejegruppen på Nykøbing Falster Sygehus, og på kort tid var der etableret studiebesøg, vidensdeling og et sygeplejefagligt samarbejde på tværs af de to afdelinger.

Udvikling:
Pia er altid patientens advokat for sygeplejefaglig udvikling og hendes udviklingsprojekter tager uden undtagelse udgangspunkt i klinisk praksis. Projektet ”patient i øjenhøjde” er et anderledes metodisk projekt, som både har patientperspektivet, har fokus på organisering af et patientforløb og udfordrer afdelingens selvforståelse og kultur. Projektet foregår på tværs af afsnittene i Kirurgisk Afdeling Køge, og blev gennemført i samarbejde med Anæstesiologisk Afdeling Køge. Personalet fik derigennem indsigt og nye erkendelser om, hvilke informationer patienten modtager på de forskellige afsnit på patientens vej fra ambulatoriebesøg, anæstesiologisk præoperativ tilsyn, indlæggelse på sengeafsnit, operationsafsnit, opvågningsafsnit, og tilbage på sengeafsnit og udskrivelse.

Projektets resultater betød bl.a:
Mundtlige og skriftlige patientinformationer blev korrigeret og tilrettet.
Smertebehandling blev forbedret, således at både den faste smertestillende behandling blev ændret og der kom (mere) fokus på PN smertebehandling.
Skiltning i afdeling blev ændret.

Ny retningslinje er udarbejdet om væskebehandling
Der kom fokus på patientsikkerheden (eksempelvis patientidentifikation) i de overgange en operationspatient har fra ankomst i sengeafdeling, til operation, til opvågning, tilbage til sengeafsnit.
Pia har holdt mundtlige oplæg om sit projekt på international konference (Zealand Surgical Forum), Patient Forum (SUH) og har præsenteret poster om projektet på sygeplejefaglig konference i Oslo, Nordic Conference in Nursing Research 2018.
Når Pia implementerer udviklingstiltag, sker det i tæt sammen med afdelingssygeplejerskerne, og Model of Improvement bliver ofte anvendt som et naturligt værktøj.

Hun er engageret i talrige udvalg, herunder bl.a. SUF og SYLF (Kirurgisk Afdelings egne), NUUF, udvalg for tværfaglig læring, SUH’s Hygiejneudvalg, projektgruppen til etablering af Skills Stations osv. osv.

Og nå ja … så er hun også lige uddannet som faglig supervisor fra DISPUK, hvor hun bliver flittigt brugt til både individuel og gruppesupervison. Hun er uddannet simulationsinstruktør fra Herlevs SIM-enhed og gennemfører tværfaglig simulationstræning, uddannet forandringsagent – og jeg har sikkert glemt noget …

Klinisk Praksis:
Pia tager gerne aktivt del i det patientnære kliniske arbejde, og nærværet med patienterne er hendes energikilde. Hun er synlig i afdelingen, og alle ved hvem Pia Scheuer er. Også der holder hun fingeren på pulsen (hos patienter og personalet), lytter til patienters og personalets refleksioner og får sammen med sygeplejepersonalet nye ideer til fokusområder, der skal udvikles. Her er hun samtidig et formidabelt forbillede for kollegerne i udøvelsen af sygepleje.

Pia bør have Nordstjernen 2018, og var der en ærespris, ville hun også blive nomineret til den. Ikke fordi hun har bedrevet et stort og revolutionerende forskningsprojekt, publiceret resultater i tidsskrifter, ændret væsentlige arbejdsgange eller patientforløb. Men hun har ændret mange vigtige elementer, som har ført til indsigter og forbedringer. Ligesom Nordstjernen faktisk ikke blot er en stjerne, er Pia fantastisk mangfoldig, alsidig og utrolig respekteret ledestjerne i Kirurgisk Afdeling, og hendes vedholdenhed og engagement lyser lige så klart.

Scroll til toppen